Zvěř versus řidiči
Zvěř versus řidiči.
Každý rok jdou škody způsobené střetem volně žijící zvěře s automobily do miliónů korun, každý rok zahynou pod koly projíždějících automobilů, nebo v důsledku střetu s nimi, desetitisíce kusů volně žijící zvěře. Způsob jak těmto škodám i úhynům zvěře zabránit více či méně neexistuje. Výjimkou je snad trvalé oplocení komunikací ale to se z důvodů vysokých finančních nákladů praktikuje pouze na dálnicích a vybraných úsecích rychlostních komunikací. V poslední době jsou propagovány různé pachové ohradníky ale jejich masivnímu rozšíření brání opět poměrně vysoká cena a také je prakticky nemožné pokrýt jimi zbývající část komunikací včetně silnic druhé a třetí třídy. Za současného stavu věci lze proto jednoznačně předpokládat , že k těmto střetům se zvěří bude docházet i dále.
Jediné co můžeme dělat, je na podobný případ se připravit a hlavně se mu snažit předejít. Proto je dobře vědět několik věcí, které se mohou každému řidiči hodit a také mu mohou ušetřit plno nepříjemností i peněz.
Je statisticky dokázáno, že k nejvyššímu střetu se zvěří dochází v časných ranních hodinách nebo těsně po soumraku. Tato doba přesně koresponduje s biologickými zvyky a návyky volně žijící zvěře. Právě v tuto dobu je zvěř nejaktivnější a tudíž také v největším pohybu, vytahuje z krytu za potravou nebo se do něho vrací. Jenom pro informaci, srnčí zvěř (protože se jedná o zvěř přežvýkavou) má během každého dne 10-12 pastevních period, jinými slovy řečeno 10-12x se během dne vydává za potravou. Nejhorší světelné podmínky pro zjištění případného nebezpečí jsou pro ni právě časně z rána nebo po soumraku.
Dalším problémem a důvodem pro ubrání plynu je skutečnost, že vysoké zemědělské plodiny jako kukuřice, slunečnice nebo řepka, zaseté těsně k silnici brání zvěři v rozhledu. Zejména v zatáčkách se může zvěř znenadání zjevit přímo před autem!
Ale ani to ještě není všechno, spárkatá zvěř většinou nechodí sama! Když vám před autem přeběhne jeden kus zvěře, bude v 90% případů následovaný dalším nebo dalšími kusy. Toto nebezpečí je největší v době kladení mláďat tj. v květnu a červnu. Mláďata narozená v této době nemají žádné životní zkušenosti a vždy bezhlavě následují svojí matku!
Další kritickou dobu pro zvěř je doba sklizně zemědělských plodin, v našich zeměpisných šířkách červenec až srpen. Ta tam je doba kdy se po polích ploužili koně zapřažení do sekačky nebo kdy na polích supěly staré Zetory. Nynější sklízecí stroje se po polích pohybují rychlostí i 20-30 km za hodinu a tomu odpovídá i doba potřebná k posekání travin či sklizni jednotlivých zemědělských plodin. Zvěř, která do této doby používala tyto porosty jako svůj kryt, je z něho najednou vyhnána a hledá jiné bezpečné místo pro své ukrytí. Bohužel, díky hustotě naší silniční sítě, většinou ve zmatku a stresu musí přeběhnout právě přes silnici. V této době lze zaznamenat i zvýšený úhyn zvěře drobné, zejména zajíců. Zajíc, který měl ve svém původním potravním sortimentu přes 150 různých bylin a dřevin, je najednou bez potravy a k obživě mu zbývá pouze těžkými kovy otrávená tráva v příkopech silnic. Tím se opět zvyšuje možnost střetu s touto zvěří!
Drtivá většina zvěře miluje vodu ale nesnáší vlhko! Po každém silnějším nebo dlouhotrvajícím dešti, popřípadě i po silné rose potřebuje oschnout a k tomu hledá ve svém okolí to nejvhodnější místo a tím, žel bohu, bývá právě asfaltový povrch silnice. Zde zaplatí největší daň ježci a zajíci!
Za tmy automobilové reflektory zvěř oslňují a zabraňují ji rozeznat a rozpoznat vzdálenost hrozícího nebezpečí. Klidně bude přijíždějící vozidlo pozorovat a najednou, bez sebemenší výstrahy nebo náznaku jakéhokoliv pohybu, mu vběhne přímo pod kola. Zajíc, který se ocitne mezi dvěma kužely dálkových světel, z této světelné výseče neuhne a poběží stále vpřed. Jestliže ho nechceme srazit je nutné přepnout na tlumená světla a zpomalit, jen tak dostane šanci uniknout do bezpečí. Světla (oči) zvěře, odrážející světla reflektorů, jsou viditelná i na několik stovek metrů a signalizují nebo upozorňují na svou přítomnost a možnost vzniku nebezpečné situace.
Znalost těchto skutečností a souvislostí může pomoci k omezení vzniku škod nebo úhynu volně žijící zvěře, rozhodně jim ale nemůže zabránit! Zmínil jsem zde převážně zvěř srnčí a zajíce a to z toho důvodu, že je tato zvěř v naší oblasti zvěří nejpočetnější. V rámci celé republiky dochází ke střetům i s jinou zvěří, jelení, dančí, mufloní a černou. Výše uvedené postřehy platí však všeobecně i pro tyto druhy zvěře. Samotná možnost střetu se zvěří je také podřízená době kdy se na silnicích pohybujeme. Rozhodně je tato možnost větší jestliže jezdíme do práce před šestou hodinou ranní než kolem poledne, to samé platí pro dobu večerní či noční.
Na našem trhu, nejčastěji u benzinových čerpacích stanic, lze zakoupit ultrazvukové náporové píšťalky. Jejich cena se pohybuje těsně nad 100 až 120 Kč a pracují na jednoduchém principu a tím je odpor vzduchu narážející na předek vozidla. Tyto píšťalky se přilepí pod nárazník nebo někam na kryté místo na předku vozidla. Čím je odpor vzduchu větší nebo chcete-li rychlost vozidla vyšší, vydávají vzrůstající, pro lidské ucho neslyšitelný, ale zvěři značně nepříjemný vysokofrekvenční hvizd, který ji varuje před možným nebezpečím. Najezdím toho za rok mnoho a mohu doporučit.
hospodář
Vysokofrekvenční píšťalky nainstalované na předku vozidla